jump to navigation

رد معجزات علمی قرآن (قسمت دهم) 18 اکتبر 2010

Posted by prophet150 in دیدگاه های عجیب در مورد قرآن.
Tags: ,
trackback

مثال دهم:

در مورد زوجیت در قرآن

الف) بیان زوجیت به صورت کلی و تام

سوره الذاریات آیه 49 : » وَمِن كُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ «.

ترجمه فولادوند: » و از هر چيزى دو گونه [يعنى نر و ماده] آفريديم اميد كه شما عبرت گيريد».

سوره یس آیه 36 : «سُبْحَانَ الَّذِي خَلَقَ الْأَزْوَاجَ كُلَّهَا مِمَّا تُنبِتُ الْأَرْضُ وَمِنْ أَنفُسِهِمْ وَمِمَّا لَا يَعْلَمُونَ »

ترجمه فولادوند: » پاك [خدايى] كه از آنچه زمين مى‏روياند و [نيز] از خودشان و از آنچه نمى‏دانند همه را نر و ماده گردانيده است»

ب) بیان زوجیت در گیاهان

سوره شعرا آیه 7 : » أَوَلَمْ يَرَوْا إِلَى الْأَرْضِ كَمْ أَنبَتْنَا فِيهَا مِن كُلِّ زَوْجٍ كَرِيمٍ »

ترجمه فولادوند: «مگر در زمين ننگريسته‏اند كه چه قدر در آن از هر گونه جفتهاى زيبا رويانيده‏ايم»

قسمت آخر آیه 10 سوره لقمان: » … فَأَنبَتْنَا فِيهَا مِن كُلِّ زَوْجٍ كَرِيمٍ »

ترجمه فولادوند: » … و از هر نوع [گياه] نيكو در آن رويانيديم»

قسمت آخر آیه 5 سوره حج: » … وَأَنبَتَتْ مِن كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ »

ترجمه فولادوند: » … و از هر نوع [رستنيهاى] نيكو مى‏روياند»

سوره ق آیه 7 : » وَالْأَرْضَ مَدَدْنَاهَا وَأَلْقَيْنَا فِيهَا رَوَاسِيَ وَأَنبَتْنَا فِيهَا مِن كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ »

ترجمه فولادوند: » و زمين را گسترديم و در آن لنگر[آسا كوه]ها فرو افكنديم و در آن از هر گونه جفت دل‏انگيز رويانيديم»

سوره طه آیه 53 : «الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ مَهْدًا وَسَلَكَ لَكُمْ فِيهَا سُبُلًا وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاء مَاء فَأَخْرَجْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّن نَّبَاتٍ شَتَّى»

ترجمه فولادوند: » همان كسى كه زمين را برايتان گهواره‏اى ساخت و براى شما در آن راهها ترسيم كرد و از آسمان آبى فرود آورد پس به وسيله آن رستنيهاى گوناگون جفت جفت بيرون آورديم»

ج) بیان زوجیت در میوه‌ها

سوره رعد آیه 3 : » وَهُوَ الَّذِي مَدَّ الأَرْضَ وَجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ وَأَنْهَارًا وَمِن كُلِّ الثَّمَرَاتِ جَعَلَ فِيهَا زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهَارَ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ»

ترجمه فولادوند: » و اوست كسى كه زمين را گسترانيد و در آن كوهها و رودها نهاد و از هر گونه ميوه‏اى در آن جفت جفت قرار داد روز را به شب مى‏پوشاند قطعا در اين [امور] براى مردمى كه تفكر مى‏كنند نشانه‏هايى وجود دارد»

کلماتی که در آیات فوق بکار رفته‌اند شامل زوج، زوجین و ازواج میباشند.

کلمه زوج به معنی جفت و صنف بکار می‌رود. به هرکدام از دو چیزی که قرین هم باشند زوج گفته میشود و به مجموع آنها زوجین یا زوجان گفته میشود. و گاهی برای اینکه منظور از زوجان، 4 تا برداشت نشود به دنبال زوجان کلمه اثنین نیز می‌آید که 2 تا را تأکید کند. زوج معمولا برای انسان و حیوان، در معنای نر و ماده و برای گیاهان در هر دومعنای نر و ماده و نیز صنف و گونه‌های مختلف بکار می‌رود. و در مورد اشیاء به دو چیز مشابه اما قرینه هم (مانند یک جفت کفش) زوج گفته می‌شود.

اکثر مترجمین و مفسرین در ترجمه‌های آیاتی که در بالا و در 3 دسته‌بندی الف و ب و ج بیان شده، رویه ثابت و مشخصی را در پیش نگرفته و بعضا کلمه زوج را هم به معنای نر و ماده و هم بصورت گونه و نوع و صنف ترجمه کرده‌اند. مثلا همین ترجمه‌هائی که از آقای فولاد وند ذکر شده را ببینید. در قسمت الف همه چیز را از جمله گیاهان را به صورت نر و ماده و در قسمت ب ، زوجیت گیاهان را بعضا در معنای گونه و صنف معنا کرده. و در قسمت ج نیز زوجیت میوه‌ها را به صورت جفت که احتمالا منظورش تضاد در صفت است مانند ترش و شیرین و…

یا مثلا علامه طباطبائی، عمدتا زوج را به معنای همان جفت نر و ماده در نظر گرفته، بجز آیه آخر(در قسمت ج) که زوجیت میوه‌ها را به انواع مختلف آنها و گونه‌های مختلفشان تعبیر کرده.

به نظر من مترجمینی که در مورد گیاهان، زوج را به معنای گونه و صنف ترجمه کرده‌اند در واقع می‌دانستند که بعضی از گونه‌های گیاهان نر و ماده ندارند پس آن را به اصناف مختلف نباتات ترجمه کرده‌اند.

معتقدین به معجزه علمی قرآن در مورد زوجیت، تمامی اشکال مختلف زوج در آیات بالا را به همان معنی جفت نر و ماده در نظر گرفته‌اند و این را برای تمامی موجودات زنده اعم از حیوان و گیاه عمومی و کلی می‌دانند. و حتی در مورد ساختار ماده نیز آن را بسط داده و به بارهای الکتریکی مثبت و منفی و ذرات پروتون و الکترون درون اتم مربوط می‌دانند. ایشان اعتقاد دارند در موجودات تک سلولی، در تکثیر سلول به روش میتوز چون سلول به دوقسمت تقسیم می‌شود پس بازهم قانون زوجیت برقرار است. یا در گیاهانی که نر و ماده ندارند و عضو نر و ماده هر دو در یک گیاه قرار دارند بازهم همان قانون زوجیت صادق است. و به همین طریق برای موجوداتی مانند بعضی از حلزونها و کرمها که نر و ماده ندارند و هر دو عضو تناسلی در بدن یک موجود جمع است نیز همین قانون را شامل می‌دانند. در مورد زوجیت میوه‌ها نیز که در آیه آخر ذکر شده زوج بودن آنها را به نحوه پدید آمدنشان از عضو نر و ماده گیاه مربوطه پیوند می‌دهند.

بیان معتقدین به معجزه علمی در نگاه اول منطقی است. اما اشکالات ریزی درون آن نهفته است که به نوعی میتوان آن را به مغلطه تعبیر کرد. بازی با کلمات و تعابیر علمی برای به اشتباه انداختن مخاطب.

برای روشن شدن مطلب، کمی دامنه شرح آن را بسط می‌دهم:

مثلا در مورد آیه 7 سوره شعرا که در بالا بیان شده، لطفا به ترجمه آیات متصل به آن توجه کنید(ترجمه فولادوند):

اين است آيه‏هاى كتاب روشنگر (2) شايد تو از اينكه [مشركان] ايمان نمى‏آورند جان خود را تباه سازى (3) اگر بخواهيم معجزه‏اى از آسمان بر آنان فرود مى‏آوريم تا در برابر آن گردنهايشان خاضع گردد (4) هيچ تذكر جديدى از سوى [خداى] رحمان برايشان نيامد جز اينكه همواره از آن روى برمى‏تافتند (5) [آنان] در حقيقت به تكذيب پرداختند و به زودى خبر آنچه كه بدان ريشخند مى كردند بديشان خواهد رسيد (6) مگر در زمين ننگريسته‏اند كه چه قدر در آن از هر گونه جفتهاى زيبا رويانيده‏ايم (7) قطعا در اين [هنرنمايى] عبرتى است و[لى] بيشترشان ايمان‏آورنده نيستند (8)

با مرور این آیات مشاهده می‌شود که پروردگار با پیامبر خود و در مورد لجبازی و ایمان نیاوردن مشرکین صحبت می‌کند. و حتی این مورد نیز بیان می‌شود که معجزه‌ای در کارنیست، تا خودشان با نیروی تفکر و نگرش عمیق در هستی ایمان بیاورند. و از نشانه‌های قدرت خدا برای تذکر ایشان مسئله خلقت جفتهای زیبای گیاهان بیان شده. مشرکین زمان مکه دعوت شده‌اند به اینکه به انواع یا جفتهای زیبای گیاهانی که خدا از زمین میرویاند دقت کنند و از آن پند بگیرند. مردم آن زمان بخوبی آگاه بودند که جنس نر و ماده در بعضی گیاهان به صورت جدا (مانند درختان خرما و پسته) و در بعضی دیگر بر روی یک گیاه مجتمع است (مانند انار). و خدا آنها را به چیزی که میدانستند و می‌دیدند، دعوت به نگرش عمیقتر و نتیجه گیری صحیح می‌کند.

اینکه معتقد باشیم در زمان پیامبر مثلا فقط بشر به زوجیت درخت خرما پی‌برده بود واین آیه زوجیت برای تمام گیاهان را بیان می‌کند، اندیشه‌ای اشتباه است. مثلا ایرانیان از حدود 3500 سال پیش بخوبی با نحوه تولید مثل درخت انار و میوه دادن آن آشنا بوده‌اند و میدانستند عضو نر و ماده در این درخت جدا نیست. همچنین در مورد درخت پسته می‌دانستند درخت نر و درخت ماده آن جدا می‌باشد. و نیز در مورد بسیاری از گیاهان دیگر که از میوه‌هایشان استفاده می‌کردند.

اگر معتقد باشیم خدا هر چیزی را زوج آفریده، این مطلب در مورد همه گیاهان صادق نیست. اینکه برای تولید مثل گیاه، نیاز به دو عضو نر و ماده باشد یک مطلب است ، و اینکه در مقابل گیاه نر، گیاه ماده وجود دارد خود مطلبی دیگر است. اینها دو چیز کاملا متفاوت میباشند. چون خطاب آیات به خود چیزهاست نه به آلات نری و مادگی آنها. درخت انار مخلوق خداست. اما نر و ماده ندارد. یک گیاه است. زوج نیست. فرد است. و دو دستگاه تناسلی نر و ماده را با هم دارد برای تولید مثل. خدا نگفته ما برای هر چیز دو آلت تناسلی نر و ماده خلق کردیم. بلکه گفته همه چیز را زوج آفریدیم. و اگر اینجا زوج را به معنای گونه و صنف و انواع مختلف معنی نکنیم، این آیه نه تنها معجزه علمی نیست بلکه یک اشتباه فاحش علمی است.

موجودات تک سلولی نر و ماده ندارند. در بعضی تک سلولیها مانند تاژک داران، عمل تکثیر بصورت غیر جنسی انجام میشود. که خود سه روش دارد: تقسیم دوتائی، تقسیم چندتائی و جوانه زدن. معتقدین به معجزه علمی فقط به تقسیم دوتائی اشاره میکنند و بقیه حالات را که مسئله زوجیت در آنها معنا و مفهومی ندارد، در نظر نمی‌گیرند.

بعضی از حلزونها و کرمها و نیز مرجانها، نمونه‌ای دیگر از موجودات زنده ای هستند که زوج نیستند. نر و ماده ندارند. پس چطور میتوان گفت قانون زوجیت در حیوانات همه گیر و عمومی است؟

معتقدین به معجزه علمی، جهان‌شمول بودن قانون زوجیت را از آیه 49 سوره ذاریات نتیجه می‌گیرند که به صراحت گفته هر چیزی را زوج آفریدیم. خب این اگر یک معجزه علمی است پس چرا شامل حال تک یاخته‌ها و مرجانها و بعضی از گونه های حلزونها و کرمها نمیشود؟ چرا شامل گیاهان بیشماری که نر و ماده ندارند نمی‌شود؟

آیه میگوید هر چیزی آفریدیم دو نوع (زوجین) است. خب بگوئید زوج کره زمین چیست؟ شاید شما هم مانند آقای مکارم شیرازی معتقدید آسمان زوج زمین است؟ آسمانی که یک فضای لایتناهی و محل قرار گیری تعداد بیشماری سیاره و ستاره کوچک و بزرگ است که زمین ما در مقابل آنها اصلا به حساب نمی‌آید.

زوج خورشید و ماه و مریخ و مشتری و کیوان و اورانوس و نپتون چیست؟

آیا صرف وجود نیروی جاذبه و نیز چرخش الکترون بدور پروتون، این دو ، زوج هم هستند؟ آیا چون ماه بدور زمین میچرخد، زوج زمین است؟ آیا چون نسبت بهم جاذبه دارند زوج همدیگرند؟ کرات دیگری که چندین قمر دارند تکلیفشان چیست؟ تکلیف ماهواره هائی که دور زمین میچرخند چیست؟ آنها هم زوج زمین هستند؟ پس طبق این قاعده زمین و بقیه سیارات منظومه شمسی که دور خورشید میچرخند زوج خورشیدند و ماه زوج زمین.

یک تخته سنگ آیا مخلوق خداست؟ اگر هست زوجش چیست؟ آیا نر و ماده دارد؟ آیا قرینه و لنگه دومی دارد؟

مگر قبول ندارید فرشتگان مخلوقات خدا هستند؟ پس چرا جنسیت و زوجیت در موردشان صادق نیست؟

مگر قبول ندارید نور یک جسم مادی است و پرتو نور از ذراتی به نام فوتون تشکیل شده؟ زوج و جفت فوتون چیست؟

زوج نور چیست؟ آیا چیز موهومی به نام تاریکی زوج نور است؟ آیا جسم مادی به نام تاریکی اصلا وجود دارد که بخواهد زوج چیزی باشد؟

نوترون نیز یکی از ذرات تشکیل دهنده اتم است. بار الکتریکی آن خنثی است. زوجش چیست؟

امواج رادیوئی، صوتی و الکترومغناطیسی از مخلوقات خدا و نامرئی هستند. می‌توانند مصداق قسمت آخر آیه 36 سوره یس باشند. زوجشان چیست؟ قبلا هم گفتم که مصداق آیه این است که هر چیزی را دو نوع(زوجین) آفریدیم. این میتواند برای جنس نر و ماده و برای جنسهای قرینه که لنگه‌های هم هستند و نیز دو جنس مشابه قرین هم بکار رود. ولی در هر صورت دو چیز و دو جسم مطرح است. نه ساختار داخلی یک جسم. در مورد یک موج الکتریکی حالت تقارن نسبت به محور x و در صفحه قائم برای یک موج سینوسی وجود دارد. و نیز برای یک موج مغناطیسی همین حالت تقارن نسبت به به محور x و در صفحه افق. اما خود ماهیت موج زوج نیست. دو تا چیز مختلف نیست که مکمل هم و نیازمند به هم باشند. دامنه نوسان موج باعث میشود که شکل موج سینوسی یا کسینوسی که ما روی صفحه کاغذ رسم میکنیم نسبت به محور ‌‌x متقارن باشد و این در واقع زوجیت را نمی‌رساند. دقت کنید که توجه نداشتن دقیق و ظریف به معانی و مفاهیم چقدر می‌تواند انسان را به اشتباه بیندازد.

عناصر موجود در جهان مانند سدیم، منیزیم، منگنز ، روی، کلسیم، تیتانیوم، اورانیوم و ….. مگر مخلوق خدا نیستند؟ زوجشان چیست؟

زوج شکر چیست؟ آیا چون شکر در آب حل میشود، زوج آن آب است؟ آیا زوج شکر نمک است؟ آیا چون دو مزه شور و شیرین متضاد هم هستند پس نمک و شکر زوج هم هستند؟ آیا تلخی هم متضاد شیرینی نیست؟

در رابطه با زوجیت به این نکته دقت کنید که که باید ارتباطی بین هر کدام از زوج باشد. این امر در مورد جنس نر و ماده کاملا مشهود است. در مورد اشیاء دوتائی که لنگه هم هستند مانند کفش و جوراب مشهود است. خب مثلا شکر و نمک چه ارتباطی به هم دارند؟ آیا بدون وجود یکی، دیگری نمیتواند وجود داشته باشد؟

نتیجه‌گیری:

اگر در آیات ذکر شده در بالا قانون زوجیت را برای تمامی مخلوقات پروردگار اعم از جاندار و بی‌جان و مرئی و نامرئی، کلی و جهان‌شمول بدانیم، به دو دلیل این مطلب نمیتواند یک معجزه علمی باشد:

اول اینکه واقعا جهان‌شمول نیست و همه‌گیر بودن آن یک اشتباه علمی است.

دوم اینکه بشر 1400 سال قبل و حتی ماقبل آن بجز همه جانورانی که بصورت نر و ماده می‌شناخته به زوجیت گیاهانی که با آنان سروکار داشته پی برده بوده و چندان هم بی‌اطلاع نبوده.

دیدگاه»

1. ناشناس - 18 فوریه 2024

کامران
قرآن 1450 سال پیش گفته خورشید نیزبه سوی قرار گاه خود در حال جریان است. اما کمتر از 100 سال است که دانشمندان پی برده اند که خورشید نیز در حال حرکت دور سیاره ایی دیگر است. زوجیت در اتم ها نیز با کشف پوزیترون ها مشخص شد. لطفا فیزیک بخوانید. قرآن 1450 سال پیش گوشت خوک را حرام دانست امروزه ثابت شده که این گوشت حتی اگر در درجه 350 درجه هم پخته شود بیماری زا است. صدها مثال وجود دارد.
شما با نور لجاجت دارید ؟

2. ... - 6 آگوست 2022

بسیار عالی نوشته شده بود سپاس از شما

3. ایران - 18 اکتبر 2017

باسلام.جالب بود من نمیخوام اینجا هیچ کسی رو از عقیده ش منع کرده باشم چون هرکس دربرداشتش از وجود وجهان آزاده امامن میخوام جمله ای که به منتقدین دین گفته میشه رو به خودشون بگم ؛واگر سخن حقی گفته شود البته قبول نخواهندکرد وتورا تکذیب میکنند.اگرتعصب چشم ودل کسی را تسخیر کرد دیگر هزاردلیل واضح علمی ومصداق ونمونه بیدار نخواهد کرد مثل کسی که خودشو بخواب بزنه نمیتونی بیدارش کنی دقیقا اینجا صادقه.نکته بعد چرا نمیتونن به این مثالهایی که شماهم آوردین پاسخ بدن زوج اون چیزهایی که گفتین نگفتن چی هست چون نمیتونن بگن .مساله بعدی درآیات قرآن بصراحت واژه کل اعلام شده واین یعنی هرچیزی وهمه چیز اما واضحه که همه چیز زوج نیست .درخصوص زوج هم سفسطه میکنن وجفت یا دوتا از نر ودوتا از ماده رو میگن اما با کمی جستار در لغتنامه ها میفهمیم که اصلا اینچنین نیست وزوج برای دومرد یا دو ماده بکار نمیره بلکه یک نر وماده رو زوج میگن واون دیگری رو باز هم فرد میگن( نمونه لغتنامه دهخدا)ومساله آخر که مهرداد هم قبلا اشاره کردن ومثالهایی هم ازابهامات قرآن زدن ولی قطعا نخوندن بدلیل اینکه اگه بخونن تردید در اعتقاداتی که عادت داشتن ایجاد میشه٬ اینکه فلسفه اعجازبنا به گفته خود متعصبین دینی رفع هرنوع شکی است تا اتمام حجت صورت بگیره اما نه قرآن ونه سایرکتب دینی این تردید رو رفع نمیکنه وابهام وکلی گویی وجود داره دربرخی موارد هم خودش شک برانگیزه ولی … .ازاین دست مسائل زیاده مثلا بحث عدل خدا یا وجود ۱۲۴۰۰۰ پیامبر هرکسی میتونه ادعا کنه از طرف خدا اومده وخدا حرف نمیزند …

4. ناشناس - 2 اکتبر 2017

همه چیزها از جمله جانوران گیاهان و …از ماده تشکیل شده اند و ماده نیز پادماده دارد فلذا قران درست گفته است و واضحم گفته:

قانون های فیزیک پیش بینی می کنند که برای هر ذره از ماده معین به مقدار مساوی اما مخالف پادذره وجود دارد.

این بدان معناست که برای هر الکترون با بار منفی یک پوزیترون با بار مثبت وجود دارد. برای هر اتم هیدروژن معین یک اتم پادهیدروژن موجود می باشد.

این گفته تحقق یافت و فیزیکدان آمریکایی کارل اندرسون در سال ۱۹۳۲ پاد الکترون و یا پوزیترون را کشف کرد و دیراک به همین خاطر در سال ۱۹۳۳ جایزۀ نوبل را برد. پس از اکتشاف دیراک و اندرسون، این نظریه عمومی تر شد و نه تنها الکترون بلکه همه ی ذرات را نیز در بر گرفت. هر ذره یک دو قلو با جرم، اسپین، مقدار بار الکتریکی و خواص دیگر یکسان دارد، با این تفاوت که علامت بسیاری از این خواص معکوس و یک پاد به آن اضافه می شود. در اکتبر ۱۹۵۵ اییلو گسلر ، فیزیکدان اهل ایتالیا توانست در شتاب دهنده بیوترون در آزمایشگاهی در کالیفورنیا پاد پروتون و یک سال بعد پاد نوترون را آشکار کند.

5. منصور - 17 جون 2015

میگویم: اولا این آیه نه تنها اشکالی ندارد بلکه،دارای اعجازی بزرگ میباشد و نتیجه را بر جناب سها منعکس میکند! اکتشاف علمی به اسم «»Pariteوجود دارد این اکتشاف توسط پاول دریک((Pual Dirac که در سال 1993 برای تقدیر به او،جایزه ی نوبل اهدا شد و در آن ثابت کرد که ماده با تضاد خود(ضد ماده یا Anti Matter) زوج است و درسایت زیر:
http://www.2think.org/nothingness به نقل از کتاب هنینگ گنز(Henning Genz)
Nothingness: The Science of Empty space p 205 چنین میخوانیم:
«every particle has its antiparticle of opposite charge. . . . . . and the uncertainty relation tells us that pair creation and pair annihilation happen in the vacuum at all times, in all places.»
ترجمه: هر ذره ای،ضد ذره خود که حاوی چارج های مخالف است دارا میباشد و نظریه Uncertainty relation(رابطه های نامعلوم) به ما میگوید که كه همه جا و همه وقت خلقت جفت ها و نيستى آن ها واقع میشود!
جناب سها که فرمودند:
«. اين درك غلط از يك انسان معمولي در زمان محمد تا حدودي قابل پذيرش است چون موجودات زنده ي بزرگي كه با آنان سر و كار داشت زوج بودند و اطلاعي هم از موجودات ديگر مخصوصا ميكروبها نداشتند»
میگویم: بلکه قرآن از موجودات دیگر سخن گفته است و موجوداتی که ما اطلاعی از آن ها نداریم!
در سوره یس آیه 36 الله می فرماید:
سُبْحَانَ الَّذِي خَلَقَ الْأَزْوَاجَ كُلَّهَا مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ وَمِنْ أَنْفُسِهِمْ وَمِمَّا لَا يَعْلَمُون
منزه باد کسی که ازواج را خلق کرد از آنچه زمین می روید و از خود، و از آنچه که نمیدانند!
جناب سها مینویسد:
«اشكال ديگر اين آيه اينست كه چه ربطي بين زوجيت و عبرت گرفتن وجود دارد؟ آيا اگر موجوداتي زوج نباشند نمي توان در مورد آنان انديشيد و عبرت گرفت؟»
میگویم:
ظاهر از بی توجهی جناب سها یا نقل موضوع از جای دیگر این سوال در ذهن اومده است!
آدم اگر قبل و بعد این آیه را بخواند متوجه موضوع میشه، به آیه دقت کنید:
وَالسَّمَاءَ بَنَيْنَاهَا بِأَيْدٍ وَإِنَّا لَمُوسِعُونَ (47) وَالْأَرْضَ فَرَشْنَاهَا فَنِعْمَ الْمَاهِدُونَ (48) وَمِنْ كُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ (49)
آسمان را با دست آفریدیم و ما آن را میگستریم(47) و زمین را گستردیم، وچه نیکو گسترندگانیم(48) و از هر چیزی جفتی آفریده ایم تا عبرت بگیرید(49)
آیات نشان دهنده ی خلقت هستند و اعجاز خلقت را نشان میدهند و اوایل سوره خطاب به مشرکان است بعد از آن آیاتی راجب قوم ابراهیم و موسی و عاد و ثمود و نوح است و پس از تبیان خلقت و نشانه های الهی، الله با آن ها راجب زوجیت ماده گوشزد میکند تا از کارشون که شرک هست دست بردارند و به آن ها میفهماند که الله یکی است و به زوج نیاز ندارد
امام ابن کثیر رحمه الله در تفسیر خود میفرماید:
قَالَ: {لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ} أَيْ: لِتَعْلَمُوا أَنَّ الْخَالِقَ واحدٌ لَا شَرِيكَ لَهُ.
الله فرمود»لعلكم تذکرون» یعنی: تا بدانید که خالق واحد است و هیچ شریکی ندارد.
تفسیر ابن کثیر/ناشر:دار طیبه للنشر و التوزیع جلد 7 صفحه 424
و اقول هذا و استغفر الله ربی و ربکم
Comments
You do not have permission to add comments.

6. مهرداد - 24 مارس 2015

در این مقاله توضیح خواهیم داد که این ادعای اعجاز علمی در قران لااقل با یک اشکال اساسی مواجه است.
بدون این که تعریف جامعی از اعجاز علمی قران را بیان کنم به این نکته بسنده میکنم که هدف اعجاز در قران این است که کسی که نسبت به حقانیت قران تردید دارد، تردیدش برطرف شده و یقینش کامل شود.
اگر مقدمه بالا را بپذیریم پس برای وجود اعجاز علمی در قران لازم است پیشگویی علمی شگرفی در قران وجود داشته باشد که اولا پیشگویی آن توسط انسان در زمان محمد، ممکن نبوده باشد و دوما این پیشگویی صریح، روشن و بدون ابهام باشد.
در اینجا تنها به بخش دوم می پردازیم
آری، پیشگویی علمی قران باید صریح، روشن و بدون کوچکترین ابهام باشد. اما چرا؟ چون اگر وقوع این پیش بینی در قران ولو به میزان اندک مورد تردید قرار گیرد، دیگر هدف ا اعجاز که رفع تردید است محقق نمیشود.. به عبارتی ساده تر «»اعجازی که وجودش قطعی نباشد نمیتواند»فرا زمینی» بودن قران را قطعی کند.»»
وجود هزار پیشگویی غیر مسلم و غیر قطعی شخص مردد را به این نتیجه نمیرساند که قران چیزی فراتر از زمان و مکان خود بوده است. در حالی که یک پیش بینی مسلم و قطعی نشان از این است که قران فراتر از زمان تدوینش بوده است.
به مثال زیر توجه کنید
ما میدانیم که خورشید حرکت میکند. حرکت گرداگرد مرکز کهکشان راه شیری ،.. در عین حال میدانیم که در قدیم مردم تصور میکرده اند که خورشید به دور زمین میچرخد،حال اگر در یک کتاب قدیمی نوشته باشد که » خورشید حرکت میکند» و کسی مدعی شود که نویسنده حرکت خورشید در کهکشان را پیش بینی کرده ، پذیرش ادعای وی منوط به این است که ثابت کند منظور نویسنده از حرکت خورشید ، حرکت خورشید به دور زمین و یا حرکتی دیگری به غیر از حرکت خورشید دور مرکز کهکشان راه شیری نبوده است.

واقعیت این است که تمام آنچه در مورد اعجاز علمی قران تا کنون گفته شده هیچ کدام صریح و روشن نیست همچنین هیچ اعجاز علمی صریح و روشنی در قران وجود ندارد. زیرا متنی که صریح و روشن باشد را هر کس در هر زمان و هر مکانی بخواند، یک مفهوم واحد را برداشت میکند و اگر نکته علمی صریح و روشنی در قران وجود داشت اعراب زمان پیغمبر نیز متوجه آن میشدند.
اعجاز علمی قران همه اعجازی به اشاره و تفسیر هستند، نه اعجازی صریح و روشن
قطعی نبودن اعجاز قران را با یکی از ادعاهای اعجاز علمی در قران به صورت به صورت واضح بیان میکنیم.
عده ای معتقدند که آیه سوم سوره روم پست ترین نقطه زمین را مشخص کرده است.
ترجمه این آیات دوم و سوم این است : روم شکست خورد، در نزدیکترین سرزمین، ولی بعد از شکست به زودی پیروز میشود.
این عده استدلال میکنند که این آیه به جنگ ایران و روم اشاره دارد که در ان سپاه خسرو پرویز اورشلیم را فتح میکند و با توجه به این که این جنگ در ساحل بحر المیت اتفاق افتاده که پست ترین نقطه خشکی های روی زمین است با توجه به این که کلمه أَدْنَى الأرْضِ پایین ترین زمین هم معنی میدهد نتیجه این میشود که قران پست ترین نقطه روی زمین را قبل از دست یابی بشر به تصاویر ماهواره ای پیشگویی کرده است.
در ادعایی بالا تنها چیزی که قطعی و مسلم است این است که سواحل بحر المیت پست ترین خشکی روی زمین است. اما بقیه موارد این ادعا ثابت نشده و مبهم و قابل تفسیر است!
به موارد زیر توجه کنید
1- اشاره این آیه به جنگ ایران و روم قطعی نیست. برخی معتقدند این آیه به شکست مسلمانان از روم اشاره دارد. این عده از مفسران قران معتقدند که با توجه به این که در زمان پیامبر الفبای عربی، اعراب نداشته ، کلمات غُلِبَتِ، و غَلَبِهِمْ اشتباه اعراب گذاری شده و معنی آیه این بوده که روم (بر مسلمانان) پیروز شد ولی به زودی شکست میخورد.

2- اگر به فرض به جنگ ایران و روم اشاره داشت، مشخص نشده که کدام جنگ است، در اینجا مدعی اعجاز چنین فرض گرفته که قران به محاصره اورشلیم اشاره داشته است. در حالی که چنین نیست. ارتش ایران و روم نبرد های متعددی داشته اند و در این ایه نوشته نشده که منظور کدام نبرد بوده است.
3- واژه ادنی معانی مختلفی از جمله نزدیکترین و کمترین و پایین ترین دارد.. ممکن است منظور نویسنده از ادنی، نزدیکترین بوده باشد، همینطور که بسیاری از مترجمین نزدیکترین ترجمه کرده اند. (همین که احتمال دیگری وجود داشته باشد کافیست که تردید به وجود آید)
4- حتی عبارت پست ترین زمین نیز کافی و گویا نیست. چون این عبارت با عبارت » پست ترین خشکی روی زمین» تفاوت دارد.
5- و در نهایت این که سپاه روم در اورشلیم از ایران شکست خورد و اورشلیم 700 متر نسبت به سطح دریا ارتفاع دارد و بنابرین در فرض اثبات و قطعی شدن بقیه موارد باز هم اعجازی وجود نخواهد داشت.
اگر این آیه به این صورت نوشته شده بود یک اعجاز علمی بود
» بحر المیت) در مرز اردن و فلسطین و در کرانه باختری رود اردن واقع شده‌است. سواحل اطراف آن پست‌ترین نقطهٔ خشکی‌های زمین است»

جمله بالا بدون ابهام است و هر کس در هر زمان و مکان ان را بخواند مفهوم واحدی از ان برداشت میکند. اما ایات سوره روم مبهم است و این احتمال وجود دارد که منظور نویسنده با انچه مدعایان اعجاز میگویند یکی نباشد. و همین احتمال، کارایی اعجاز را که رفع تردید است از بین میبرد ، چون اعجازی که وجود یافتنش قطعی نیست، بدون ثمر است و چیزی را قطعی نمیکند.
بهتر است هر نوشته ای را با دانش و فرهنگ زمان و مکان خودش معنی کنیم و نه با کشفیات هزاران سال بعد از ان، و مثلا اگر شخصی در دو هزار سال پیش از حرکت خورشید سخن گفته منطقی است که منظورش حرکت خورشید به دور زمین بوده ونه حرکت خورشید در کهکشان راه شیری


بیان دیدگاه